Varnásrama-dharma

Társadalmi rendszer, melyet Isten teremtett

Varnásarama-dharma: a védikus társadalom alapelvei és működése 2. rész

2016. október 16. 19:13 - varnasrama

A varnásrama eredete, a varnák jelentõsége

A Bhagavad-gítában (4)

Krisna, az Istenség Legfelsõbb Személyisége kijelenti:

csátur-varnjam majá szristam guna-karma-vibhágasah

tasja kartáram api mám viddhj akartáram avjajam

 

„Az emberi társadalom négy osztályát Én teremtettem az anyagi természet három kötõereje és a rájuk jellemzõ munka szerint. Tudd meg, hogy bár Én vagyok e rendszer alkotója, Én mégis nem-cselekvõ és változatlan vagyok!”

Isten maga jelenti ki tehát, hogy a négy varnát saját maga teremtette, mégpedig a három anyagi kötõerõ (guna) és az ezeknek megfelelõ tevékenységek (karma) szerint.

A három anyagi kötõerõ (5)

:– a szattva guna, a jóság kötõereje: a tiszta tudásban, a boldogságban, a jámbor tettek végzésében nyilvánul meg, amely a bráhmanákra jellemzõ;

– a radzsó-guna, a szenvedély kötõereje: az anyagi élvezetekre való állandó vágyakozásban és az e vágyak kilégítése érdekében végzett ún. gyümölcsözõ tettekben nyilvánul meg, amely teljességében a ksatrijákra, és részben a vaisjákra jellemzõ, valamint

– a tama guna, a tudatlanság kötõereje: a szattva guna ellentéte; tunyaság, aluszékonyság és állandó elégedetlenség a szimptómái, amely leginkább a súdrákra, és részben a vaisjákra jellemzõ.

Eszerint tehát azt, hogy ki melyik osztályba tartozik, az dönti el, hogy milyen kötõerõk hatása alatt áll, azaz a képességei, az ebbõl következõ képzettsége és munkája döntõek, nem pedig a származása, a nemzetisége vagy a vallása. Az eredeti varnásrama (lásd késõbb daiva varnásrama) nem diszkriminál senkit, és nem korlátozza az egyént abban, hogy hajlamait és vágyait kövesse.

India hagyományos kasztrendszere nem tekinthetõ valódi varnásramának – bár használja annak terminológiáit –, mert származáson alapult. Ezért is bomlott fel. Mert aki például egy bráhmana családban született, az automatikusan igényt tartott arra, hogy bráhmanaként ismerjék el, függetlenül attól, hogy megvoltak-e a bráhmanikus tulajdonságai vagy sem. Ez pedig egyáltalán nem ésszerû, hiszen kontraszelekcióhoz és a kasztok degradálódásához vezet. Hiszen érthetõ, hogy ha egy orvos fia is orvos akar lenni, kihasználja apja tapasztalatainak elõnyeit. Ám neki is hosszú évekig kell elmélyült tanulmányokat folytatnia ahhoz, hogy valóban gyakorolni tudja az orvosi hivatást.

Az igazi varnásrama arra a foglalkozásra és feladatra képezi a társadalom tagjait, amelyre a legnagyobb hajlandóságot és képességet érzik. Itt bárki szabadon fejlesztheti képességeit és kaphat pozíciót, mert a társadalmi mobilitás nincs korlátozva. Krisna e versben azt is kijelenti, hogy bár õ, az Istenség Legfelsõbb Személyisége a varnák és a varnásrama megalkotója, mégis független marad attól. Noha rá nem vonatkoznak a varnásrama elõírásai, amikor bizonyos idõközönként megjelenik az emberi társadalomban, részt vesz a vanásramában, és maradéktalanul betartja annak szabályait, ezzel is jelezve a varnásrama fontosságát, és példát mutatva az embereknek.

Forrás: Mahárání déví dászí - Tattva, Budapest, 2005 - Varnásarama-dharma: a védikus társadalom alapelvei  és működése

Lábjegyzet:

(4) Bhagavad-gítá 4.1

(5) Bhagavad-gítá 14. fejezet

bhagavad-gita-plate-42-varnasrama-four-varnas-and-four-ashrams-620x350.jpg

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://varnasrama.blog.hu/api/trackback/id/tr2111813801

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása