Varnásrama-dharma

Társadalmi rendszer, melyet Isten teremtett

Toleráljuk mások bírálatát

2016. július 10. 09:35 - varnasrama

A bíráló viszi el a karmát

 

Habár a legtöbben nem értékelik, amikor mások bírálják őket, a védikus

szentírások azt mondják, hogy hasznos tolerálni mások bírálatát és

megbocsájtani értük.

 

A bírálóinknak való megbocsájtást javasolja a Biblia, a Korán és más

vallásos hagyományok is. Mi történik azonban a bírálóval?

 

Az angol író és filozófus, Aldous Huxley leírta: 15.11

A hatás, ami a rossz dolgokra való állandó és erős koncentrálást követi

mindig végzetes. Akik keresztes hadjáratot indítanak, de nem a bennük rejlő

Istenért, hanem a másokban lévő démonok ellen, sosem járnak sikerrel abban,

hogy jobbá tegyék a világot...

 

Senki sem tudja a figyelmét a rosszra vagy akár csak a rossz gondolatára

koncentrálni és nem kerülni annak hatása alá. Jobban a démoni ellen lépni

fel mint az isteniért rendkívül veszélyes.  Minden keresztes hajlamos

megőrülni. Az a gonoszság kísérti őt, amit az ellenségeinek tulajdonít; az ő

részévé válik. Az alábbiakban olvashatunk néhány verset a védikus

tanításokból erre vonatkozólag:

 

para-svabhava-karmani yah prasamsati nindati

sa asu bhrasyate svarthad asaty abhinivesatah

 

Bárki legyen is az, ha mások tulajdonságainak és viselkedésének dicsőítésébe

vagy bírálatába merül, gyorsan el fog térni saját legfőbb érdekétől, mert az

illúzórikus kettőségekbe bonyolódik. (Krishna Uddhavának. Bhag. 11.28.2)

 

sammanad brahmano nityam udvijeta visad iva

amrtasyeva cakanksed avamanasya sarvada

sukham hy avamatah sete sukham ca pratibudhyate

sukham carati loke 'sminn avamanta vinasyati

 

Egy bráhmana egész életén át tekintse az anyagi presztízst méregnek, a

gyalázatot pedig nektárnak. Végül ha valaki megtanulja tolerálni a

gyalázatot, fájdalommal teli izgatottsága enyhül és boldogan fog tudni

aludni, boldogan fog ébredni és boldogan fog csinálni mindent. Az a személy,

aki sértegeti, bűne miatt sajnálkozni fog, és boldogsága ebben az életben és

a következőben megsemmisül.  (Manu-samhita 2.162-163. Srila Bhaktisiddhanta

Saraswati Thakur idézi a "Brahmana and Vaisnava" c. könyvében.)

 

akrosaparivadabhyam vihimsanty abudha budhan

vakta papam upadatte ksamamano vimucyate

 

A tudatlanok meg akarják sebezni a bölcseket a rosszindulatukkal és

befeketetítéssel; ezáltal a bíráló magára veszi a bölcs ember bűneit,

amelyektől a bölcs megszabadul azáltal, hogy megbocsájt a tudatlannak.

(Vidura Dhritarastrának, Mahabharata, udyoga parva 34.74)

 

akrusyamano nakrosen manyur eva titiksitah

akrostaram nirdahati sukrtam casya vindati

 

Egy bírált személy ne viszonozza a bírálatot megtorlásként, mert az a

fájdalom, amit a bírálat során érzünk, ha eltűrjük, maga felemészti a

bírálót és cserébe megkapjuk a jó tettei eredményét.

(Dattatreya a Saddhyáknak, Mahabharata, udyoga parva 36.5)

 

arusyan krusyamanasya sukrtam nama vindati

duskrtam catmano marsi rusyaty evapamarsiti vai

 

Aki türelmes marad és nem válik dühössé, kétségtelenül megkapja a becsmérlő

jámbor eredményeit. Sőt, bűnei átkerülnek e haragvó személyre.

(Bhishma Yudhisthiranak, Mahabharata santi-parva 115.3)

 

pratyaksam gunavadi yah paroksam tu vinindakah

sa manavah svaval loke nastalokaparayanah

 

Az a személy, aki a jelenlétében dicsőít valakit, a háta mögött viszont

kritizál, nem jobb egy kutyánál. A felsőbb bolygókra való emelkedés

lehetőségét teljesen elveszti.

(Bhishma Yudhisthiranak, Mahabharata, santi parva 115.11)

ujjal_mutogat.JPG

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://varnasrama.blog.hu/api/trackback/id/tr728877868

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása