Kérdés: Hogyan tehetünk szert erre a megvalósításra?
Válasz: Gyakorlással. Szolgálat, odaadó szolgálatban végzett tevékenység – karma - jóga – által. Így jutunk tudáshoz, majd e tudásban elmélyedve, és a Krisna - tudatot gyakorolva, megvalósítást érünk el. Az egésznek a szolgálat a lényege. A gríhasztha ásrama elnevezés is erre utal. Az ásrama menedéket jelent, egy olyan helyet, ahol megfelelõen lehet gyakorolni az Isten - tudatot. Az ásrama szó egy olyan helyre utal, amit odaadó szolgálat, szádhana, stb. jellemez. A gríhasztha - ásramát is egy olyan helynek tekintik, amelynek az odaadó szolgálat a legszembetűnõbb jellemzõje. Hogyha nem ez van az elõtérben, hanem a ház dolgai, akkor azt úgy hívják, hogy gríhamédhí. Elég csak a definícióikatmegnézni, s nagyon könnyen különbséget tehetünk a kettõ között.
Az indiai falvakban az embernek általában nem egy nagy háza, hanem sok kis háza van, középen pedig egy nagy udvar található. Az udvar közepén egy hatalmas, nagyon nehéz karó áll a földbe süllyesztve. Ehhez a póznához kötik oda az ökröket, akik körbe - körbe járnak ekörül, s így különbözõ munkálatokat tudnak elvégezni: dhalt hántolnak, gabonát õrölnek, stb. Ennek a karónak médhí a neve. A médhí szó arra utal, hogy az ökrök egyre csak mennek körülötte, nem érnek el sehová – csak köröznek.
A gríhamédhí azt jelenti, hogy a gríha áll a középpontban, az ember a házát tette meg az élete középpontjául. Az ásrama viszont olyan helyet jelent, ahol Isten - tudatot gyakorolnak.
Forrás: Bhaktividya Purna Szvámi - Nava - Vradzsadháma, 1997. szeptember 2. este lecke