Varnásrama-dharma

Társadalmi rendszer, melyet Isten teremtett

Ékadászí éjjelén ébren kell maradni, és az Urat dicsőíteni. Ez Sríla Prabhupáda utasítása.

2016. szeptember 29. 11:04 - varnasrama

Vaisnava etikett lecke 1. rész

Szeretnék mindenkit üdvözölni a vaisnava etikett leckéinken. Köszönöm, hogy eljöttetek (eljöttek). Néhány idézetet fogok elolvasni a Csétanja Csaritámritából, Csétanja Maháprabhu Szanátana Gószwámínak adott utasításait a szadárácsararól, a vaisnava tevékenységeiről.

Csétanja Maháprabhu arra utasította Szanátana Gószwámít, hogy írjon „vaisnava szmrítit” (Hari Bhakta Vilásza), CC. Madhya Lila 24. 324-344. : Szanátana Gószwámi összetett kézzel így szólt: „Uram!" Meghagytad nekem, hogy írjak egy útmutatót a vaisnavák tetteihez. Rendkívül alacsony sorban születtem, nem tudok semmit ahelyes viselkedésről. Hogyan írhatnék útmutatót a vaisnava tevékenységekhez?„ Szanátana Gószwámí utána megkérte az Urat: „Kérlek személyesen mondd el nekem, miképpen írhatom meg e nehéz könyvet a vaisnava viselkedésről. Kegyesen nyilvánítsd meg Magad a szívemben! Ha megnyilvánítanád Magad a szívemben, és személyesen irányítanál e könyv megírásában, akkor alacsony származásom ellenére remélhetném, hogy képes leszek megírni. Te megteheted ezt, mivel Te Magad vagy az Istenség Legfelsőbb Személyisége, s bármilyen tanítást adsz az tökéletes. „

„Bármit akarsz tenni, az Úr Krisna kegyéből képes leszel helyesen véghezvinni. Meg fogja nyilvánítani a valódi jelentést - felelte Srí Csétanja Maháprabhu.

„Mivel áttekintést kértél Tőlem, kérlek hallgasd meg a következő néhány utalást! Először arról írj, hogy az embernek menedéket kell keresnie egy hiteles lelki tanítómesternél. Könyvedbe foglald bele a hiteles guru és tanítvány jellemzőit. Így a lelki tanítómester elfogadása előtt az ember megbizonyosodhat a lelki tanítómester helyzetéről, s a lelki tanítómester is ugyancsak meggyőződhet arról milyen szinten áll a tanítvány.

Az Istenség Legfelsőbb Személyiségét, Krisnát az imádat tárgyaként mutasd be, és írj a bídzsa- mantráról, mellyel Krisnát, valamint Rámát, vagy az Istenség Legfelsőbb Személyisége bármely más kiterjedését imádják.”

„Szólnod kell a mantra megkapásához szükséges tulajdonságokról, a mantra tökéletességéről, a mantra tisztításáról, az avatásról, a reggeli kötelességekről, a Legfelsőbb Úrra való emlékezésről, a tisztaságról, a száj és a test többi részének megmosásáról. El kell mondanod, hogy az embernek rendszeresen meg kell mosnia a fogát, rendszeresen fürödnie kell, imákat kell mondania az Úrhoz, és hódolatát kell ajánlania a lelki tanítómesternek. Írj arról is, hogy szolgálnunk kell a lelki tanítómestert, hogy testünkre tizenkét helyen urdhva pundrát (tilakát) kell festenünk, hogy testünket az Úr szent neveivel, vagy az Úr jelképeivel, például a korongnak és a buzogánynak a lenyomatával kell díszítenünk.”

„Ezután írd le, hogyan díszítsük testünket gópicsandanával, hogyan viseljünk nyakláncot, hogyan gyűjtsünk tulaszí levelet a tulaszí cserjéről, hogyan tisztítsuk az oltárt és a ruhánkat, hogyan takarítsuk saját lakásunkat, valamint hogyan menjünk a templomba, és húzzuk meg a harangot, hogy felhívjuk magunkra az Úr Krisna figyelmét. Szólj a múrti imádatról is, melynek során naponta legalább ötször kell ételt felajánlanunk Krisnának, és megfelelő időben ágyba kell fektetni Őt. Írd le az árati felajánlásának folyamatát is, valamint az Úr imádatát az öt, tizenhat vagy az ötven tartozék jegyzéke szerint!”

Beszélned kell a múrtik és a salagráma-sílá jellemzőiről. A múrtik látogatásáról a templomban, valamint a szent helyek, például Vrindávana, Dváraka, Mathurá bejárásáról szintén szólnod kell.”

„Dicsőítsd a szent nevet, és magyarázd el, hogy az embernek nagy körültekintéssel meg kell válnia az éneklése közben elkövetett sértésektől! Beszélj a vaisnavák tulajdonságairól és mondd el, hogy fel kell adnunk, illetve meg kell semmisítenünk a széva- aparádhát, a múrti imádata során elkövetett sértést.”

Ismertesd melyek az imádat elemei, a víz, a kagylóhéj a virágok, a lámpa! Tégy említést a halk dzsapázásról, az imák felajánlásáról, a körbejárásról, és a hódolat felajánlásáról is! Valamennyiről adj alapos leírást!”

„Ezeken kívül írj a purascsarana végzésének módszereiről, a krisna-praszádam fogyasztásáról, a felajánlatlan étel elutasításáról, valamint arról, hogy nem szabad gyaláznunk az Úr bhaktáit!”

Ugyancsak fontos, hogy a bhakták megjegyezzék: egy vaisnava nem szabad, hogy valamit is elfogadjon, ha, előzőleg nem lett felajánlva Krisnának. E tekintetben nagyon óvatosnak kell lennünk. Mindezt azért, mert látok egy olyan irányvonalat az egész földkerekségen, hogy olyan dolgokat eszünk, amelyek nem felajánlottak. Az egyedüli kritérium, amit figyelembe vettünk, hogy az étel vegetáriánus legyen. Mi azonban csak Krisnának felajánlott ételt kellene, hogy fogyasszunk. Próbáljátok ezt, amennyire lehetséges kikerülni.

Amikor utaztok, vagy szankírtanon vagytok az más. Mégis törekedjetek arra, hogy mindent felajánljatok Krisnának, mielőtt elfogyasztanátok az ételt.

„Ismertesd a bhakta ismertetőjeleit, azt, hogyan társuljunk a bhaktákkal, hogyan tegyük elégedetté szolgálatunkkal a bhaktákat és hogyan váljunk meg az abhakták társaságától. Magyarázd el azt is, milyen értékes a Srímad-Bhágavatam felolvasásának rendszeres hallgatása!”

Láthatjuk, hogy mindezen utasítást Szanátana Gószwáminak, hogyan vezette be Prabhupáda szervezetünkbe.

„Írj azokról a rituális kötelezettségekről, melyeket naponta el kell végezni és adj leírást a kéthetenkénti kötelességekről is, különösen arról, hogyan kell betartanunk a kéthetenkénti Ékadászí böjtöt!” Ugyancsak fontos és figyelembe kell venni, hogy az Ékadászí nem csak azt jelenti, hogy a gabonától tartózkodjunk. Ha Ékadászíról beszélünk valójában böjtre gondolunk. A böjt azt jelenti semmit nem enni. A böjt nem feltétlen a gabonától való tartózkodás. Kezdetben, természetesen, a bhakta tartózkodhat csupán a gabonától Ékadászí napján. Ahogy azonban fejlődik, teljes böjtöt kell tartania. Úgyszintén ahogy már írtuk, fent is maradhatunk 24 órát. Maradjunk fent egész nap. Amikor leckét tartok az Ékadászíról, a bhakták gyakran kikötik, hogy Prabhupáda soha nem utasított bennünket Ékadászín ilyenre. Mégis az Odaadás nektárjában Prabhupáda azt mondja, hogy a bhakták fennmaradhatnak egész éjszaka az Úr dicsőségét énekelve és böjtölve. Így Prabhupáda utasított bennünket arra is, hogy maradjunk fent egész éjszaka. Valójában ez nem is egy nehéz feladat.

„Javasold a kevert Ékadászítól való tartózkodást és a tiszta Ékadászí megtartását.”

Lehet, hogy megfigyeltétek néha, nem böjtölünk Ékadászín, hanem Dvádasín. Az oka ennek az, hogy az Ékadászí kevert. Ez azt jelenti, hogy a dasami áttevődik az Ékadászíba. Amikor a tizedik nap egybeesik a tizenegyedik nappal, azt kevertnek tekintik, illetve behasadtnak (áthatoltnak). Így valaki nem Ékadászí napján böjtöl, hanem a következőn, ami Dvádasí, a tizenkettedik nap. Már leírtuk, hogy a Mahá-Dvádasín való böjtölés ezerszer erősebb, mint az Ékadászí.

„Írj arról a hibáról is, amit az Ékadászí elhanyagolása jelent! Ezzel kapcsolatban nagyon körültekintőnek kell lennünk. Ha az ember nem óvatos, hanyagság uralkodik majd el rajta az odaadó szolgálat végzése során.”

„Amit a vaisnava viselkedéséről, a vaisnava templomok emeléséről, a múrtik beavatásáról és minden másról mondasz, a Puránakból származó idézetekkel kell alátámasztanod.”

„Adj általános és közelebbi leírást a vaisnavák viselkedéséről és tevékenységéről! Vázlatosan ismertesd melyek azok a tettek, amelyeket végre kell hajtani és melyek, amelyek tiltottak! Minderről előírások és illemszabályok formájában számolj be!”

Néhány további idézet Sríla Prabhupádatól az etikettről:

„Vrindavana minden lakója vaisnava. Életük minden tekintetben áldásos, mert bármilyen módon Krisna Szent Nevét éneklik. „ CC. Adi 5.232. Magyarázat. Itt úgyszintén meg kell értenünk egy dolgot, hogy minden ISKCON-bhakta vaisnava, mert valamilyen módon a Szent Nevet énekli. Prabhupáda megadja nekünk a vaisnava minősítését. Vrindavána minden lakóját vaisnavának kell tekinteni. Miért? Mert valamilyen módon Ők az Úr Szent Neveit éneklik. Mit mondani az ISKCON-bhaktákról? Nagyon tiszteletteljesen kell lennünk minden bhaktával szemben, jól tudván, hogy ők mindannyian vaisnavák.

Forrás: Bhakti Caru Mahárádzsa- Vaisnava etikett lecke sorozat

bhakti_caru_mahraja.jpg

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://varnasrama.blog.hu/api/trackback/id/tr1011749585

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása