A teremtéselmélettel rendelkezõ világ- vallások egyetértenek abban, hogy Isten a saját képére és hasonlatosságára teremtet- te az embert. A hinduizmus világvallásának teológiai alapját adó védikus szentírások – mind a kinyilatkoztatás, azaz a sruti, mind a hagyomány, azaz a smriti - azonban tovább mennek, és azt állítják, hogy nemcsak az embert, hanem az emberi társadalmat is Isten hozta létre. A társadalmat Isten úgy építette fel, hogy minden tagjának lehetõsége legyen elérni az emberi élet legmagasabb rendű célját: a vallás elveit követve mindenki megvalósíthassa az Isten iránti szeretetet. E szeretet által válik alkalmassá arra az ember, hogy élete végén visszamenjen eredeti otthonába Istenhez, az örök boldogsággal teli lelki világba. Az ideális emberi társadalomban – a varnásrama – minden emberi lény képességei és hajlamai szerinti helyet és tevékenységet kap, így lehetõsége nyílik arra, hogy békésen ápolhassa Isten-tudatát, és ezzel elérje az emberi élet tökéletességét. A Somogyvámos határában elterülõ Krisna-völgyben a varnásrama-dharma elvei szerint építik közösségüket a Krisna-tudatú hívõk.
Az írott történelmet tanulmányozva minden egyes társadalomban az emberek különféle osztályaival és társadalmi csoportokba való felosztásával találkozhatunk. Az eltérõ politikai, társadalmi, gazdasági és vallási környezet ellenére minden társadalom- ban léteznek bizonyos érdekcsoportok, akár osztályoknak, akár kasztoknak nevezik õket. Még az egyenlõség kommunista eszméje sem tudott olyan társadalmat létrehozni, amely eltörölte volna a társadalom osztályokra, rétegekre való tagozódását. E társadalmi kategóriák tovább élnek, és nyugodtan levonható az a következtetés, hogy a jövõben is létezni fognak.
Az emberi társadalom: a varnásrama
A védikus szentírások(1) szerint a társadalmi osztályok az emberek különféle tevékenységekhez való egyéni képességei és vonzalmai, valamint életkoruknak megfelelõ kötelességei alapján jönnek létre. A társadalom e szempontok szerinti felosztását varnásramának nevezik. Az emberi lét abban különbözik a tudatlan állati léttõl, hogy az emberek a varnásrama-dharma elvei szerint felosztott társadalomban élnek. Az állatok- kal szemben az emberek ugyanis rendelkeznek azzal a képességgel, hogy érdeklõdjenek az élet értelme és célja felõl. Ki vagyok én? Miért szenvedek? Ki Isten? Milyen kap- csolatban vagyok vele? Ezek mind olyan kérdések, amelyeket kizárólag emberi lények képesek feltenni, állatok nem. Az emberi élet ezért páratlan lehetõséget nyújt arra, hogy az emberi lény felújítsa kapcsolatát a Legfelsõbb Lénnyel, Istennel.
A Védánta-szútra elsõ sora külön felhívja erre a figyelmet:
athátó brahma-dzsidzsnyásza
„Most, az emberi létformában elérkezett végre az idõ, hogy érdeklõdj az Abszolút Igazságról.”(2)
Az az emberi lény, aki nem teszi élete fõ céljává ezt a vizsgálódást, nyomban vissza- süllyed az állati létbe. Hiszen az állatok is képesek az alapvetõ testi funkciók ellátására: az evésre, az ivásra, az alvásra, a párzásra és a védekezésre, anélkül, hogy magasabb célok elérésére törekednének. Az az emberi lény tehát, akinek egész életét csak ezeknek a funkcióknak a gyakorlása tölti ki, elpazarolja értékes emberi születését.
A varnásrama felépítése
A varnásrama kifejezés elsõ tagja – varna – a tevékenység, a társadalmi munkamegosztásban elfoglalt hely alapján kialakuló társadalmi osztályokat jelenti.
A védikus szentírások az emberi társadalomban négy alapvetõ varnát, osztályt különböztetnek meg, földrajzi és antropológiai különbségekre való tekintet nélkül:
• a bráhmanák: az értelmiség és a papság;
• a ksatriják: az uralkodók, a vezetõ hivatalnokok, a magas rangú katonák;
• a vaisják: a kereskedõk és a gazdálkodók, valamint
• a súdrák: kézművesek, munkások, akik a másik három osztályt szolgálják.
A Bhagavad-gítában Krisna megadja ezen osztályok jellemzõit és feladatait (3)
samó damasz tapah sócsam ksántir árdzsavam éva csa
dzsnyánam vidzsnyánam ásztikjam brahma-karma szvabháva-dzsam
sórjam tédzsó dhritir dáksjam juddhé csápj apalájanam
dánam ísvara-bhávas csa ksátram karma szvabháva-dzsam
krisi-gó-raksja-vánidzsjam vaisja-karma szvabháva-dzsam
paricsarjátmakam karma súdraszjápi szvabháva-dzsam
„A bráhmanák munkáját az alábbi, természetükbõl adódó tulajdonságok jellemzik: nyugodtság, önfegyelmezés, vezeklés, tisztaság, béketûrés, becsületesség, tudás, bölcsesség és vallásosság. Hõsiesség, erõ, elszántság, leleményesség, bátorság a csatában, nagylelkűség és vezetõképesség – ezek a természetes tulajdonságok jellemzik a ksatriják tetteit. A vaisják természetének megfelelõ munka a földművelés, a tehénvédelem és a kereskedés, a súdráké pedig a kétkezi munka és mások szolgálata.”
A varnásrama kifejezés második tagja – ásrama – pedig a lelki, a vallásos életben az életkor elõrehaladásával párhuzamosan bekövetkezõ fejlõdési szinteket jelöli.
A négy varna mellett négy ásrama van:
• a brahmacsarja: a tanuló idõszak, kb. 25 éves korig;
• a grihasta: a házasélet kb. 50 éves korig;
• a vánaprasztha: a visszavonult élet kb. 75 éves korig, valamint
• a szannyásza: a lemondott élet 75 év felett.
Ezek az idõszakok nagy jelentõséggel bírnak az emberek életében, hiszen fokozatosan hozzászoktatják õket ahhoz, hogy kötelességeiket a Legfelsõbb Lény, Krisna elégedettsége érdekében végezzék, mely által kifejlõdik az Isten iránti odaadó szeretetük.
Forrás: Mahárání déví dászí - Tattva, Budapest, 2005 - Varnásarama-dharma: a védikus társadalom alapelvei és működése
Lábjegyzet:
(1) - Elsõsorban a Bhagavad-gítá, a Srímad-Bhágavatam, a Manu-szmriti és a Csétanja Csaritámrita
(2) Srímadmad-Bhágavatam 4.22.21, magyarázat.
(3) Bhagavad-gítá 18.42-44