Varnásrama-dharma

Társadalmi rendszer, melyet Isten teremtett

A varnásrama rendszer tudományos alapokon nyugszik, ezért ha a védikus utasítások szerint elfogadjuk a varna és az ásrama felosztásait, életünk sikeres lesz.

2016. december 12. 21:22 - varnasrama

Kedves fiam! A védikus utasítások tulajdonságaink és tetteink alapján mindannyiunkat a varnásrama csoportjaihoz kötnek. Ezeket kikerülni rendkívül nehéz, mert létük tudományos alapokon nyugszik. Eleget kell hát tennünk a varnásrama-dharma szerinti kötelességeinknek, miképpen a bikák is abba az irányba kényszerülnek menni, amerre a hajcsár húzza őket az orrukba fűzött kötélnél fogva.


MAGYARÁZAT: Ebben a versben a tantjám guna-karma-dámabhih szavak nagyon fontosak. Mindannyian az anyagi természet kötőerőivel, a gunákkal való kapcsolatunk szerint kapunk testet, és ennek megfelelően cselekszünk. A Bhagavad-gítá elmondja, hogy a társadalmi rendszer négy rendjét — a bráhmana, ksatrija, vaisja és súdra rendeket — a guna és a karma, a tulajdonság és a munka határozza meg. Ezzel kapcsolatban azonban ellentmondásokkal találkozhatunk, mert vannak, akik azt mondják, hogy mivel az ember múlt életének gunája és karmája szerint kap testet, a születés határozza meg a társadalmi helyzetet. Mások szerint azonban a múltbeli élet gunája és karmája szerinti születés nem lényeges, mert az ember még ebben az életében is megváltoztathatja a gunáját és a karmáját. Így azt mondják, hogy a társadalmi rend négy felosztását — a bráhmanák, ksatriják, vaisják és súdrák osztályait — ennek az életnek a gunája és karmája szerint kell megszervezni. Ezt a magyarázatot erősíti meg a Srímad-Bhágavatamban Nárada Muni is. Yudhistíira Mahárádzsát a guna és a karma jellemzőire oktatva elmondta, hogy ezeknek a jellemzőknek kell meghatározniuk a társadalom felosztását. Más szóval ha valaki bráhmana családban születik, de egy súdra jellemzőivel bír, akkor súdrának kell tekinteni, s ugyanígy ha egy súdra brahminikus tulajdonságokra tesz szert, akkor bráhmanának számít.
A varnásrama rendszer tudományos alapokon nyugszik, ezért ha a védikus utasítások szerint elfogadjuk a varna és az ásrama felosztásait, életünk sikeres lesz. Ha az emberi társadalom nem oszlik ilyen csoportokra, nem lehet tökéletes.

Ezt a Visnu Purána (3.8.9) is elmondja:


varnásramácsáravatá puruséna parah pumán
visnur árádhjaté panthá nányat tat-tósa-káranam


„Az Istenség Legfelsőbb Személyiségét, az Úr Visnut a varna és ásrama rendszer előírta kötelességek megfelelő végzésével lehet imádni. Nincs más mód arra, hogy elégedetté tegyük Őt. Az embernek a négy varna és ásrama intézményében kell élnie.” Az egész emberi társadalomnak az Úr Visnut kell imádnia. Jelen pillanatban azonban az emberi társadalom nem tudja, hogy ez az élet végső célja, tökéletessége, ezért az embereket arra tanítják, hogy az Úr Visnu imádata helyett az anyagot imádják. A modern társadalom haladási iránya arra készteti az embereket, hogy azt gondolják, az anyagot manipulálva, felhőkarcolókat, hatalmas utakat, autókat stb. építve fejlődhetnek a civilizáció útján. Az ilyen civilizációt kétségtelenül materialistának kell neveznünk, mert tagjai nem ismerik az élet célját. Az élet célja nem más, mint hogy elérjük Visnut, az embereket azonban megzavarja az anyagi energia külső megnyilvánulása. Ezért az anyagi fejlődés vakon halad, s a vezetők szintén vakok, akik követőiket rossz irányba vezetik.
A legjobb, ha elfogadjuk a Védák utasításait, melyeket ez a vers jad-vácsiként említ. Ezen utasítások alapján mindenkinek ki kell derítenie, hogy bráhmana, ksatrija, vaisja vagy súdra-e, és eszerint kell képzést kapnia. Így élete sikeres lehet, másképp viszont az egész emberi társadalomban zűrzavar támad. Ha az emberi társadalom a varna és az ásrama szerinti tudományos felosztás alapján működik, valamint ha követi a védikus utasításokat, akkor az emberek élete helyzetüktől függetlenül sikeres lesz. Nem igaz, hogy a bráhmanák felemelkednek a transzcendentális szintre, de a súdrák nem. Ha követik a védikus utasításokat, mindannyian — a bráhmanák, a ksatriják, a vaisják és a súdrák egyaránt — felemelkedhetnek a transzcendentális síkra, és sikert érhetnek el az életben. A Védák utasításai az Istenség Legfelsőbb Személyisége egyértelmű rendelkezései. A vers példája szerint a bikák arra mennek, amerre a hajcsár az orrukba fűzött kötélnél fogva vezeti őket. Ha a Védák utasításai szerint haladunk, mi is az élet tökéletes útját járhatjuk. Ellenben ha nem ily módon, hanem saját szeszélyes elképzeléseink szerint megyünk, életünket tönkre fogja tenni a zavarodottság, és kétségbeeséssel fog végződni. Az emberek jelenleg nem követik a Védák utasításait, ezért valójában mindannyian zavarodottak. Úgy kell tehát elfogadnunk az Úr Brahmá Prijavratának szóló utasítását, mint igazi, tudományos irányt, amely az élet sikeréhez vezet. Ezt szintén megerősíti a Bhagavad-gítá (16.23):


yah sásztra-vidhim utsridzsja vartaté káma-káratah
na sza sziddhim avápnóti na szukham na parám gatim


Ha nem élünk a sásztrák, a Védák utasítása szerint, akkor sohasem érünk el sikert az életben, a boldogságról vagy egy magasabb színvonalú életről nem is beszélve.

Forrás: Srí Srímad Bhágavatam 5.1.14. - A. C. Bhaktivedanta Szvámi Prabhupáda, a Krisna-Tudatú Hívők Nemzetközi Közösségének alapító ácsárjája

maxresdefault_4.jpg

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://varnasrama.blog.hu/api/trackback/id/tr6412043765

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása